01 June, 2011

Erghhh malas nak pikir sebenarnya tetapi terpikir2 juga..

Ntah seharian ni saya banyak fikir sebenarnya...memikirkan soal masa depan yang tak tahu penghujungnya macam mana...

Bukan hanya memikirkan masa depan dari segi kerjaya tetapi turut sama memikirkan bakal suami...

Seorang kawan bertanya kepada saya...ciri apakah yang ada pada lelaki buat you tertarik untuk teruskan hubungan dengan dia???

Ergghhh dalam hati tadi nak jawap ke tak nak...

Akhirnya keluar juga jawapan daripada mulut saya...

"Siapalah saya untuk menetapkan ciri-ciri yang ada pada lelaki itu untuk membuatkan dia memahami saya? Siapalah saya begitu bongkak dan ego mahukan lelaki yang benar-benar serius dalam perhubungan yang ingin dijalinkan dengan saya??""

ERghhh terdiam kawan saya seolah-olah dia tidak memahami apa yang saya hendak sampaikan...

"Kenapa awak tanya saya soalan ni???"...

Dia kata umur saya semakin meningkat takkan seorang pun tiada nak dijadikan teman hidup...

Erghhh saya hanya mendiamkan diri....bukan soalnya memilih tetapi takut peristiwa lama berulang lagi walaupun memang hakikatnya saya sendiri malas nak pikir...

Pernah suatu masa...saya dan rakan-rakan media yang lain membicarakan soal lelaki sewaktu makan...

Akhirnya sebulat suara berkata...

"TAK BOLEHKAH SEORANG LELAKI MENETAPKAN HATINYA PADA SEORANG WANITA SAHAJA???"...

eRGHHH....entahlah kami semua setuju sebenarnya dengan persoalan ini tetapi hakikatnya kami sebagai wanita akan bersedih juga jika lelaki menduakan cinta tanpa sebab yang kukuh...kadang-kala menjadi wanita ini..ada rapuhnya juga hati ini biarpun di hadapan lelaki cuba mengawal emosi dan perasaan terluka...

Kalau tak dapat kawal perasaan..mulalah mereka ni kata wanita suka beremosi...sedangkan...

Haishhh malas nak fikir tetapi terfikir juga... juz ikut flow...ada jodoh, adalah dengan siapa pun....asalkan dua-dua memahami kenapa hidup ini perlu ada matlamat yang jelas???

Insyaallah bila dua-dua ada matlamat yang jelas...soal pergaduhan dalam rumah tangga dapat dikurangkan...kes penceraian x kan banyak berlaku...dan mudah-mudahan dua-dua saling melengkapi kekurangan masing2 dan belajar terima seadanya...

Insyaallah...good nite..

"Ya Allah..hantarkanlah seorang jodoh yang memahami matlamat hidup sebagai hambaMu dengan jelas...jangan Engkau ujiku dengan perkara yang aku sendiri tak boleh pikul..aku lemah Ya Allah...aku x sekuat orang lain walaupun hakikatnya kadang-kala aku cuba menyorokkan perasaan 1001 macam ini...

"Ya Allah....hantarkanlah seorang jodoh kepadaku yang boleh membicarakan tentang agamaMu agar kami tidak lari daripada landasanMu Ya Allah...agar kami selalu memikirkan tentangMu Ya Allah...agar kami saling memperingati yang kesronokan di dunia ini hanyalah bersifat sementara....

"Ya Allah...hantarkanlah aku seorang jodoh yang menitikberatkan soal agama...aku takut Ya Allah diuji dengan perkara yang aku sendiri memang tak mampu pikul...aku tak tahu nak cakap macam mana Ya Allah...seperti apa yang aku faham...sesungguhnya perempuan yang baik, akan bertemu dengan lelaki yang baik...mudah-mudahan jodohku baik...amin...

"Ya Allah...banyak perkara yang ingin ku luahkan padaMu..daripada kecil lagi...kalau aku ada masalah...aku akan menulis kepadaMu...aku sampaikan warkah hati ini dengan hati yang bimbang berdepan denganMu suatu hari nanti...

"Jadikanlah aku perempuan yang baik...didiklah aku YA Allah...aku bimbang Ya Allah banyak perkara..:'(

"Biarlah ketegasan pada diriku ini dapat mendidikku dan suamiku sama-sama menjauhi perkara yang dilarang olehMu...biarlah ketagasan yang ada pada dia dapat mengawal diriku daripada melakukan perkara-perkara yang dilarangMu...amin...

"Ya Allah...semoga dua hari yang lepas..aku bermimpi 2 ekor ular itu dapat diterjemahkan dengan segera...aku dah x nak buang masa Ya Allah...jodohkan kami segera agar kami saling dapat melengkapkan satu sama lain...amin..."

1 comment: