25 May, 2011

Mimpikan Arwah... Al-fatihah untuk Sharifah Intan Norkiah Syed Harman

Jam 1 pagi lebih tadi saya bermimpikan arwah auntie saya yang kembali kepada rahmatullah pada 1/1/11 haritu...

Saya bermimpi arwah memberikan saya satu cd...arwah tak bercakap dalam mimpi tu tapi apa yang saya faham dalam mimpi tu dia minta saya akhiri kerjaya sebagai pendidik..

Arwah merupakan guru pakar Bahasa Inggeris...saya duduk dengan arwah dari darjah 4-6...arwah banyak mengajar saya erti kehidupan ini...

Arwah seorang yang agak tegas dan seringkali memikirkan nasib2 anak generasi didiknya di sekolah...sepanjang saya hidup bersama arwah, saya nampak arwah merupakan seorang yang ikhlas bila mendidik...tak kira anak siapa pun, kadang-kala bila time cuti sekolah, ada saja beberapa anak muridnya yang lain akan tidur di rumah arwah dan belajar bersama saya dan kembar saya...bila terkenangkan arwah, kadang-kala rasa nak menangis juga...


Lebih kurang dua minggu sebelum arwah hendak meninggal...saya ambil cuti tanpa gaji..ketika itu saya bekerja di Siasah..saya ambil cuti lima hari menemankan arwah yang ketika itu ada kursus di Pangkor...sebulan sebelum tu, arwah minta saya siapkan semua assignments arwah berkaitan dengan kursus dan peperiksaan yang perlu dihadirinya di Pangkor...

Saya faham arwah ketika itu sudah sakit tenat..pernah terdetik ketika itu, saya mengatakan arwah dah tak lama apabila melihat keadaannya yang sakit tenat tetapi perlu juga ambil peperiksaan di Pangkor...

Arwah ada kencing manis@diabetis...katarak...tetapi apabila arwah meninggal dunia, doktor mengesahkan arwah pergi kerana serangan jantung pada malam itu...arwah meninggal dalam tidur...

Semasa di Pangkor...saya membantu arwah banyak perkara...saya bacakan buku, saya hadiri sekali kursus itu dan catatkan semua nota yang disampaikan oleh penceramah dalam masa lima hari itu..saya bawa arwah pergi mandi..saya suapkan dia makan dan minum..semasa arwah cirit-birit atas tilam di Pangkor...saya cucikan semua dan mopping lantai dalam bilik hotel tu...saya dah rasa ketika itu arwah takkan hidup lama dah...


Semasa sebelum hendak tidur..saya bacakan semua nota yang saya sempat catatkan sewaktu hadiri ceramah pada siang harinya...saya sempat bergurau dengan arwah...

"Auntie...auntie dengar x ni azma baca apa ni..auntie...auntie...auntie...janganlah tidur...kalau auntie tidur, macam mana hendak lulus exam..."

Seketika itu saya faham auntie sudah terlalu mengantok sangat...auntie macam mamai jawap soalan saya...

"Azma baca jer..auntie tak tidur ni,,auntie sedarni..."

Subhanallah...auntie sewaktu dalam sakit tenat dengan tak boleh berjalannya waktu tu..dgn mata kiri kene katarak..dengan cirit-biritnya tetapi saya dapat rasakan auntie seorang yang sangat komited dalam apa sahaja yang dilakukannya...

Beberapa malam di Pangkor...auntie banyak tinggalkan pesanan pada saya...auntie berkali-kali hendak mewasiatkan salah satu rumahnya yang berharga sekitar rm200 ribu mungkin pada saya...sewaktu hendak tidur tu, saya cakap saya tak mahu harta auntie...yang saya hendak hanyalah melihat auntie sihat...dan ketika itu...kalau auntie dah tiada...saya berjanji x kan lepaskan doakan auntie setiap hari....saya menangis malamtu tidur...saya sedih sebab saya tahu auntie dah tak lama...

Selepas balik ke Shah Alam..seminggu sebelum auntie pergi selama-lamanya..auntie asyik mencari saya..auntie called saya banyak kali..tetapi waktu tu saya memang sangat busy...auntie saya telefon semua adik beradik saya tanya mana saya? kenapa saya tak jawap phone?....

Malam 31/12/10...saya sampai di Kuala Kangsar...saya bawakan auntie makanan...bila saya sampai...auntie nampak saya jer terus auntie menagis sambil memeluk saya seerat-eratnya...auntie cakap...

"Azma...auntie hanya ada kamu untuk doakan auntie...auntie takut..auntie takut sangatni...auntie tak harapkan orang lain untuk mendoakan auntie..auntie hanya ada kamu Azma..."

Saya replied ...

"Auntie janganlah cakap macamtu..kan semua ada ni...semua orang akan mendoakan auntie..."

Saya rasa auntie mungkin fikir manusia sering alpa...hanya mengingati kematian bila ada hal-hal kematian...bila seseorang sudah pergi lama..mungkin hendak sedekahkah al-fatihah pun susah sebab masing-masing sibuk akan hal dunia...

Auntie pesan saya malam tu tolong bawakan auntie pergi ke IJN pada 2/1/11...tapi auntie siap pesan..jangan bagi tahu siapa-siapa auntie hendak pergi IJN...auntie ada menyebut beberapa nama pada saya ketika itu yang dia tak mahu orang lain tahu yang dia akan pergi ke IJN...

Auntie pesan biar saya dan abah sahaja yang bawa auntie pergi ke IJN...auntie pesan lagi pada saya malam itu, auntie nak pinjam mesin pengurut kaki abah...dia mintakan saya bawa mesin pengurut tu pagi esoknya...

Keesokannya ketika saya hendak bawakan mesin itu..sedang ketika saya menyinggah sekejap di sebuah kedai untuk belikan nasi lemak untuk auntie..saya mendapat panggilan daripada abah...abah cakap auntie dah takder...ketika itu, saya rasa macam hendak luruh jantung saya...orang terakhir malam tadi sebelum auntie pergi...auntie berjumpa dengan saya..rupa-rupanya pesanan-pesanan terakhir dia itu menandakan dia akan pergi selama-lamanya...

Saya rushing balik rumah..cari baju kurung...terus ke rumah arwah...saya menangis tgk arwah....mak saya seorang nurse..sebelum doktor sampai di rumah auntie..mak abah, sedara mara dan beberapa jiran dah sampai rumah auntie terlebih dahulu...mak kata mungkin auntie hypo sebab gula dalam badan kurang...auntie meninggal dalam tidur...doktor pula melihat sejarah sakit auntie dan doktor kata auntie kena serangan jantung...mana satu yang betul ni??? yang saya tahu...saya dah dapat rasakan arwah akan pergi selama-lamanya semasa saya di Pangkor lagi....

Saya menangis sebab seminggu terakhir sebelum auntie pergi selama-lamanya..auntie memang asyik mencari saya...bila jumpa auntie malamtu x sangka pula subuh pagi esoknya auntie pergi selama-lamanya...sedih sebab masa saya kecil..saya teringat lagi..auntie percaya antara azma dan azla@kembar saya...azma banyak ikut auntie...auntie kata azma ni mungkin jadi cikgu atau pendidik suatu hari nanti...masih terngiyang-ngiyang di telinga luahan hatinya ketika itu...

Auntie mungkin cakap begitu sebab tengok cara kekemasan kerja yang saya buat sewaktu bersamanya...saya selalu membantu auntie stapler kan semua kertas soalan...saya bindingkan soalan2 dan latihan2 untuk auntie bawa pergi sekolah...auntie banyak mengajar saya tentang kekemasan kerja...subhanallah...semua yang auntie ajar tu masih dalam ingatan azma...azma x kan lupa jasa baik auntie mendidik kami dengan sepenuh jiwa raga auntie...

Auntie...insyaallah azma akan akhiri kerjaya sebagai cikgu@pendidik@pensyarah suatu hari nanti..cuma buat masa ni..azma kena habiskan belajar dulu..ada lebih kurang 3 tahun lagi hendak habiskan pjj ni kalau takder drop apa-apa subjek insyaallah...

Segala pesanan auntie...azma akan ingat dan insyaallah azma akan lakukan seboleh yang mampu...

Al-Fatihah untuk arwah yang merupakan seorang yang bujang juga...arwah mempunyai seorang ibu angkat dan menjaga 4 anak yatim piatu...

Sekarang kesemua anak yatim piatu diambil semula oleh ibu-ibu saudara mereka..sementara ibu angkat auntie yang berumur hendak dekat 90 tahun ini dijaga oleh anak angkatnya yang lain Syed Ahmad di Shah Alam di seksyen 4...

i loveu so much auntie... :'( ... untuk makluman auntie...azma sekarang dah rajin pergi ikut kelas Bahasa Inggeris...azma rasa Bahasa Inggeris ni penting auntie...insyaallah azma akan sentiasa majukan diri azma...walaupun tak dapat jadi cikgu Bahasa Inggeris..tapi insyaallah sekurang-kurangnya dengan penguasaan Bahasa Inggeris..azma boleh bantu mengajar anak-anak sedara yang lain buat sementara azma tengah bujang ni... dunia sekarang memang penuh mencabar auntie...tanpa ilmu dan rajin, kita akan ketinggalan belakang...

Doakan azma sukses auntie...

Salam sayang untuk auntie...love from azma...

---/<@ a rose for auntie ... love :'(

1 comment: